VIKARIELEDD LEKTION MED KLIMATKOLL
Detta är en handledning för dig som kommer in som vikarie och vill hålla en bra lektion på klimattemat.
Du behöver ha Kortspelet Klimatkoll, men i övrigt behövs inga förberedelser, följ bara instruktionerna.
ÅRSKURS: 7-9, Gymnasiet
TID: ca 50-60 min.
ÄMNEN: Bi, Fy, Ge, Hkk, Sv, Tk, Ek, Sh, Eng. Klimatkoll lämpar sig även för ämnesövergripande samverkan.
MÅL: Eleverna ska ha ökad förståelse för klimatutmaningen och hur olika aktiviteter i vår vardag påverkar klimatet.
1. Hälsa välkommen och säg till eleverna att ni ska ha “en rolig lektion med ett kortspel som heter Klimatkoll”
2. Visa instruktionsfilmen till spelet
3. Dela upp eleverna i lag som spelar 2 mot 2 eller 3 mot 3, dela ut kortlekar och låt dem börja spela (enklast i en vanlig sal är om vissa elever vänder sig om och spelar på bordet bakom dem).
4. Låt eleverna spela ca 15 minuter. Under tiden eleverna spelar hinner du som vikarie läsa resten av lektionsplaneringen. Gör det när de har kommit igång. Om någon elev undrar något gällande korten så finns manualer till varje korts beräkning här (korten är indelade i fyra kategorier).
5. Efter att ni har spelat, be eleverna reflektera.
– Vad förvånade er?
– Fick ni några tankar kring hur ni själva/er familj skulle kunna påverka era utsläpp?
Om du som vikarie märker att eleverna inte svarar så mycket på frågor eller inte kommer med egna förslag ta då upp följande:
– Många brukar bli förvånade över korten som säger att rosor flugna från Kenya ger mindre utsläpp än de som körs hit från Nederländerna. Men att odla rosor kräver mycket värme och att värma upp växthusen i Nederländerna orsakar större utsläpp än transporten från Kenya. I detta fall är det alltså bättre, ur klimatsynpunkt, att odla rosorna i Kenya, även om transporten är längre.
– Många blir också förvånade över att en ny telefon inte har så stora utsläpp men teknologi är oftast inte fråga om klimatet utan om miljö då brytning av nödvändiga metaller ofta förorenar lokalt.
6. Klimatvisionera. Läs upp och låt eleverna göra diskussionsövningen här.
7. Positiva trender. Berätta att det händer mycket i världen, särskilt i EU:
– Solenergi och vindkraft går framåt väldigt fort
– EU har minskat sina utsläpp med 41% sedan 1990
– Kina har lovat att nå nettonollutsläpp år 2060
8. Framtidens städer. Vet ni att en positiv sidoeffekt av klimatförändringarna är att vi tvingas ställa om våra städer för att bli mer hållbara och klimatsmarta. Och när vi gör detta kan vi göra våra städer så mycket bättre! Tänk er att kunna bada i centrala vattendrag! Att stora delar av stadskärnan förvandlas till gågator fyllda av fruktträd och grönska och andra inspirerande umgängesytor. Allt det finns inom räckhåll.
– Dela upp klassen i grupper utefter hur de sitter 3-6 i varje grupp. Be dem sedan att “Betrakta er stad/samhälle. Vad skulle ni vilja ser mer av, hur skulle ni vilja ha det på stadens gator och torg och hur ska framtidens bostäder se ut? Hur färdas vi?”
– Be dem utse en person som tar lite anteckningar och låt dem diskutera i 5-10 minuter. När de har diskuterat klart ska samtliga grupper berätta något de kommit fram till.
9. Har du tid över kan du fråga eleverna om vad de har för hobbies och låt dem veta att det är klimatsmarta och hållbara aktiviteter. Detta gäller nästan alla tonåringars aktiviteter. Även undantagen, som att åka epa-traktor eller äga en häst är inte så farligt eftersom det upptar en så stor del av deras ekonomi och gör att de inte släpper ut så mycket annat.