Hoppa till innehåll
Hem » Ny forskning bekräftar: Klimatkoll stärker lärande för hållbar utveckling

Ny forskning bekräftar: Klimatkoll stärker lärande för hållbar utveckling

  • av

Kan ett kortspel förändra hur lärare undervisar om klimatfrågor och hållbar utveckling i skolan? Ja, faktiskt! En ny vetenskaplig studie från Göteborgs universitet visar att Kortspelet Klimatkoll kan fungera som ett viktigt verktyg i både klimatundervisningen och den bredare miljö- och hållbarhetsutbildningen. Genom att förena fakta, diskussion och reflektion hjälper spelet lärare att väcka engagemang och stärka både kunskap och kritiskt tänkande hos sina elever.

Så gick forskningen till

Studien med titeln “Using games in environmental and sustainability education: identifying teaching traditions in a game about carbon dioxide emissions” publicerades den 24 augusti 2025 i den internationella tidskriften Environmental Education Research. Den bygger på en systematisk analys av Kortspelet Klimatkoll och det kompletterande lärarmaterialet.

Läs hela forskningsstudien här

Bild på forskningsstudien "Using games in environmental and sustainability education: identifying teaching traditions in a game about carbon dioxide emissions" om Kortspelet Klimatkoll

Tre forskare under ledning av Therése Wahlström, doktorand vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet, granskade allt material som finns tillgängligt för lärare: tio övningar, en lärarhandledning, presentationsmaterial och spelregler. Analysen genomfördes som en så kallad diskursanalys, där de tre forskarna oberoende av varandra kategoriserade innehållet utifrån tre undervisningstraditioner – faktabaserad, normativ och pluralistisk – och därefter jämförde sina resultat för att säkerställa tillförlitlighet.

Arbetet bedrevs inom ramen för Therése Wahlströms doktorandstudier.

Tre sätt att undervisa – och spelets roll i varje

I studien analyserades Kortspelet Klimatkoll utifrån tre olika undervisningstraditioner inom miljö- och hållbarhetsutbildning:

  1. FAKTABASERAD TRADITION – här står fakta i centrum. Eleverna lär sig vetenskapliga samband, exempelvis vilken klimatpåverkan olika växthusgaser har och hur man kan beräkna den sammanlagda klimatpåverkan som olika produkter eller aktiviteter ger upphov till. Denna typ av undervisning syftar till att ge eleverna en solid faktagrund och en naturvetenskaplig förståelse av klimatfrågan.

  2. NORMATIV TRADITION – här ligger fokus på värderingar och attityder. Målet med denna undervisning är att eleverna utvecklar mer hållbara beteenden och synsätt. Detta ligger helt i linje med skolans uppdrag att främja hållbara vanor och beteenden, och att forma eleverna till aktiva medborgare med respekt för demokratiska värderingar och hållbar utveckling. I läroplanen för grundskolan (Lgr22) och gymnasieskolan (Gy11) står det tydligt att: “undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling”.

  3. NORMATIVPLURALISTISK TRADITION – här betonas dialog och kritiskt tänkande. Eleverna får möta olika perspektiv, reflektera, argumentera och själva ta ställning i komplexa frågor. Genom att jämföra sina egna resonemang med andras tränar de både sin demokratiska kompetens och sin förmåga att resonera kring hållbarhetsfrågor som saknar enkla svar.

Studien visar att Klimatkoll och kompletterande lärarmaterial rymmer alla tre traditionerna, men att de faktabaserade och pluralistiska delarna är särskilt starka. Det innebär att lärare framförallt kan använda spelet för att förmedla konkret kunskap om utsläpp och klimatpåverkan, och för att skapa meningsfulla diskussioner där eleverna ifrågasätter, reflekterar och diskuterar. I mindre utsträckning kan spelet också användas för att påverka elevernas synsätt och värderingar i hållbar riktning. 

Gemensamt lärande genom social interaktion

Kortspelet Klimatkoll är enkelt: varje kort visar en vardagsaktivitet eller produkt, och elevernas uppgift är att gissa om utsläppen är högre eller lägre än hos andra aktiviteter. I takt med att fler kort läggs på bordet framträder en tydlig bild av hur våra vardagsval påverkar klimatet. Den faktakunskapen är viktig – men forskningsstudien visar att det är samtalen runt spelet som gör störst skillnad. När eleverna diskuterar, jämför sina antaganden och ibland förvånas över resultaten uppstår ett gemensamt lärande, och det är den sociala interaktionen som gör Klimatkoll till mer än ett spel – det blir ett verktyg för att förstå, reflektera och tillsammans utforska världen.

Kompletterande lärarmaterial – en hel verktygslåda för lärare

Wahlström och hennes forskarkollegor tittade inte bara på själva spelet, utan analyserade också de tio olika skolövningar som kompletterar Klimatkoll. Dessa spänner från faktabaserade uppgifter där eleverna tränar på att beräkna utsläpp, till öppna övningar där de får visionera kring framtiden eller ta med sig spelet hem till sina familjer. Några exempel: 

  • ”BERÄKNA DINA EGNA KORT” – eleverna konstruerar egna spelkort med hjälp av utsläppsdata. Här står fakta, utsläppsberäkningar och matematiska färdigheter i centrum.
  • ”KLIMATVISIONERA” – en övning där eleverna får föreställa sig hur världen kan se ut efter en lyckad klimatomställning. Här betonas kreativitet, reflektion och pluralistiska diskussioner.
  • ”SPELA HEMMA” – eleverna tar med sig spelet hem, och återvänder till klassrummet med nya insikter från möten med familj och vänner.

Ta en titt på alla våra skolövningar här!

Forskarna granskade varje övning och kategoriserade dem utifrån de tre undervisningstraditionerna. Resultatet visar att materialet täcker in hela bredden: från faktabaserad kunskapsförmedling, via värderingsövningar som syftar till att påverka attityder, till pluralistiska moment som uppmuntrar till kritiska diskussioner.

Sammantaget fann forskarna att de faktabaserade och pluralistiska inslagen är lika starka, medan de normativa inslagen är något färre. Det ligger väl i linje med den idé, eller princip, som från början har genomsyrat hela vår verksamhet, nämligen den om att inte komma med “pekpinnar” eller eller tala om för människor vad de ska tycka och göra, utan istället erbjuda ett verktyg som väcker nyfikenhet och ger utrymme för människor att själva upptäcka, reflektera och dra slutsatser.

Med andra ord: Kortspelet Klimatkoll i kombination med det kompletterande lärarmaterialet utgör en mångsidig och flexibel resursbank som lärare kan använda för att bygga lektioner på olika sätt, beroende på syftet med undervisningen.

Forskningens slutsatser – vad betyder det för lärare?

Resultatet från forskningsstudien är tydligt: Klimatkoll fungerar som en flexibel lärresurs som kan anpassas till olika undervisningstraditioner – från faktabaserad kunskapsförmedling till värdegrundsövningar och öppna, demokratiska diskussioner.

Studien pekar också på flera viktiga lärdomar för lärare:

  • FLEXIBILITET ÄR NYCKELN. Samma spel kan användas på olika sätt beroende på lärarens mål. Vill du fokusera på fakta? Eller vill du träna elevernas kritiska tänkande? Klimatkoll fungerar för båda.
  • LÄRAREN GÖR SKILLNADEN. Slutsatsen är tydlig: spelets potential beror på hur läraren använder det. Spel och övningar behöver sättas in i ett större sammanhang, kopplas till specifika lärandemål och kompletteras med reflektion.
  • DISKUSSIONERNA SKAPAR DJUP. Fakta i sig förändrar inte beteenden. Men när elever får diskutera, ifrågasätta och relatera till egna erfarenheter växer förståelsen – och motivationen att agera.

Therése Wahlström sammanfattar sin studie så här:

”Min forskning visar att Kortspelet Klimatkoll kan fungera som ett flexibelt undervisningsverktyg. Det kan användas för att träna faktakunskap, skapa demokratiska diskussioner i klassrummet och inspirera eleverna att utveckla egna värderingar. Men spelets fulla potential beror på lärarens förmåga att sätta in det i rätt sammanhang och att stimulera till reflektion.”

För oss på Klimatkoll är denna forskningsstudie en bekräftelse på något vi länge sett i möten med lärare och elever: spelet engagerar, skapar samtal, bidrar till att öka kunskapen, och gör klimatfrågorna mer levande.

Spel som pedagogiska verktyg

Studien placerar Klimatkoll i ett större sammanhang: spel som pedagogiska verktyg i miljö- och hållbarhetsutbildning. Forskning visar att spel kan göra svåra frågor mer greppbara, skapa engagemang och minska känslor av klimatångest.

Det är inte första gången Klimatkoll får uppmärksamhet för sin pedagogiska potential. 2023 utsågs den estniska versionen av spelet till ”Bästa miljöpedagogiska verktyg” av Estlands utbildningsministerium. 

Läs mer om utmärkelsen av Estlands utbildningsministerium här

Nu får spelet alltså även vetenskapligt stöd: Klimatkoll visar sig inte bara vara ett roligt inslag i undervisningen, utan ett beprövat pedagogiskt verktyg som kan fördjupa lärandet, stärka elevernas kritiska tänkande och göra klimatundervisningen både mer engagerande och meningsfull.

Varför detta är viktigt just nu

Klimatförändringarna är en vår tids största utmaningar. För att elever ska kunna förstå, hantera och påverka framtiden behövs undervisningsmetoder som både informerar, engagerar och stärker framtidstron.

Här visar forskningen att spel kan vara en väg framåt. Klimatkoll blir inte bara en lek – utan en bro mellan fakta och känslor, mellan vetenskap och vardag, mellan klassrummet och samhället.

Vad händer härnäst?

Studien bygger på en teoretisk analys av spelet och dess material. Wahlström planerar nu att gå vidare med empiriska studier i klassrumsmiljö, för att undersöka hur Klimatkoll faktiskt används av lärare och elever – och hur samspelet mellan spelet, undervisningen och elevperspektivet påverkar lärandet. Resultat som vi ser mycket fram emot att få ta del av för att lära oss mer om spelets pedagogiska möjligheter.

Sammanfattning – tre insikter för undervisningen

Utifrån forskningen kan vi lyfta fram tre centrala insikter för lärare som vill använda Klimatkoll i undervisningen:

  • FAKTAKUNSKAPER SÄTTER SIG I SAMTAL. Elever minns och reflekterar mer när de får diskutera fakta än när de bara tar emot dem.
  • SPELET ÄR EN FLEXIBEL RESURS. Det kan användas på flera olika sätt, från att träna på matematiska beräkningar till att visionera om framtiden och diskutera aktuella hållbarhetsfrågor.
  • LÄRARENS ROLL ÄR AVGÖRANDE. Klimatkoll är ett verktyg – men det är läraren som gör att det blir en meningsfull del av undervisningen.

Vill du ha tips och råd kring hur du kan undervisa om klimat och hållbarhet? Tveka då inte att kontakta oss på skola@kortspeletklimatkoll.se! Vi delar gärna med oss av erfarenheter, övningar och material som kan inspirera din undervisning – och vi lyssnar gärna på de utmaningar du möter i klassrummet.

Vill du hellre boka oss för en inspirerande föreläsning eller interaktiv workshop? Klicka då på länken nedan!

Boka fortbildning i klimatundervisning för lärare

Vill du testa Klimatkoll i din undervisning?

Är du lärare på högstadiet eller gymnasiet? Vill du testa nya, beprövade och engagerande sätt att undervisa? Testa då våra pedagogiska och lärorika kortspel som passar i många olika ämnen! Ett lärarkit består av fem spel till priset av fyra och räcker för en hel klass.

Läs mer om våra lärarkit för skolor och beställ direkt i vår webbshop!

Vi erbjuder lärarkit med Kortspelet Klimatkoll, Energikoll, Climate Call, Kemikoll och Chemistry Call, och fler spel tillkommer framöver.