Hoppa till innehåll

LÄROMEDEL OCH LÄRARMATERIAL FÖR SKOLAN

Vill du hitta engagerande sätt att arbeta med klimatfrågan i din undervisning? 
Skriv gärna till skola@kortspeletklimatkoll.se så hjälper vi dig!

LÄRARHANDLEDNING

Klimatkoll är ett kortspel som går ut på att placera kort i rätt storleksordning – från minst till störst klimatpåverkan. Spelet har utvecklats av forskare inom klimatvetenskap och pedagogik, och kan användas som läromedel i alla ämnen där klimat och hållbar utveckling ingår: allt ifrån naturkunskap och teknik, till geografi, samhällskunskap och hemkunskap. Det passar särskilt bra för ämnesövergripande undervisning!

Nedan presenterar vi ett förslag på lektionsupplägg, men spelet kan användas på många olika sätt i undervisningen. Endast fantasin begränsar! Spelet och det kompletterande lärarmaterialet passar från 12 år och uppåtDet flesta skolövningar kan användas ihop med alla utgåvor av spelet, men beräkningsförklaringar finns bara för korten i den senaste utgåvan (från 2021).

Spelet bidrar på ett lustfyllt och engagerande sätt till ökad kunskap om klimat, livsstil och hållbar konsumtion. Det fungerar som en bra utgångspunkt för individuell reflektion och gemensamma samtal om ansvar och beteende. På så sätt bidrar det till att uppfylla många viktiga lärandemål. Och så är det roligt att spela!

BEHÖVER DU HJÄLP?

Om du vill komma i kontakt med oss personligen är du alltid välkommen att mejla oss på skola@kortspeletklimatkoll.se. Vi hjälper gärna lärare att använda vårt utbildningsmaterial och läromedel! 

HAR DU TESTAT VÅRA STORA KORT?

Vi har även tagit fram en upplaga bestående av stora kort (A4-storlek) som kan spelas med en hel klass samtidigt (på stående fot). Spelet går ut på att eleverna ska placera sig på en rad, från störst till minst klimatpåverkan. Läs mer här

“Alla elever gillar att spela kort och när då de får fel för att Klimatkollskortet säger att rosor från Kenya ger mindre utsläpp, är elevernas diskussion och engagemang igång. Klimatkoll är en utmärkt start för att arbeta med Hållbar utveckling i teknik!”

/Camilla Segervall
Förstelärare, Programmering, Teknik, och CAD.
Curt Nicolin Gymnasiet i Finspång

“Spelet Klimatkoll gav upphov till många intressanta diskussioner i klassrummet och passade perfekt när vi jobbade med hållbar utveckling i naturkunskap.”

/Elin Gawell
Gymnasielärare i matematik och gymnasielektor.
Gustavsbergs Gymnasium

Film från klimatworkshop med Passion for Climate som visar hur elever får spela Klimatkoll.