Hoppa till innehåll

LÄROMEDEL OCH LÄRARMATERIAL FÖR SKOLAN

Vill du hitta engagerande sätt att arbeta med klimatfrågan i din undervisning? 
Skriv gärna till skola@kortspeletklimatkoll.se så hjälper vi dig!

“Alla elever gillar att spela kort och när då de får fel för att Klimatkollskortet säger att rosor från Kenya ger mindre utsläpp, är elevernas diskussion och engagemang igång. Klimatkoll är en utmärkt start för att arbeta med Hållbar utveckling i teknik!”

/Camilla Segervall
Förstelärare, Programmering, Teknik, och CAD.
Curt Nicolin Gymnasiet i Finspång

“Spelet Klimatkoll gav upphov till många intressanta diskussioner i klassrummet och passade perfekt när vi jobbade med hållbar utveckling i naturkunskap.”

/Elin Gawell
Gymnasielärare i matematik och gymnasielektor.
Gustavsbergs Gymnasium

LÄRARHANDLEDNING

Klimatkoll är ett kortspel som går ut på att placera kort i rätt storleksordning – från minst till störst klimatpåverkan. Spelet har utvecklats av forskare inom klimatvetenskap och pedagogik, och kan användas som läromedel i alla ämnen där klimat och hållbar utveckling ingår: allt ifrån naturkunskap och teknik, till geografi, samhällskunskap och hemkunskap. Det passar särskilt bra för ämnesövergripande undervisning!

Nedan presenterar vi ett förslag på lektionsupplägg, men spelet kan användas på många olika sätt i undervisningen. Endast fantasin begränsar! Spelet och det kompletterande lärarmaterialet passar från 12 år och uppåtDet flesta skolövningar kan användas ihop med alla utgåvor av spelet, men beräkningsförklaringar finns bara för korten i den senaste utgåvan (från 2021).

Spelet bidrar på ett lustfyllt och engagerande sätt till ökad kunskap om klimat, livsstil och hållbar konsumtion. Det fungerar som en bra utgångspunkt för individuell reflektion och gemensamma samtal om ansvar och beteende. På så sätt bidrar det till att uppfylla många viktiga lärandemål. Och så är det roligt att spela!

BEHÖVER DU HJÄLP?

Om du vill komma i kontakt med oss personligen är du alltid välkommen att mejla oss på skola@kortspeletklimatkoll.se. Vi hjälper gärna lärare att använda vårt utbildningsmaterial och läromedel! 

HAR DU TESTAT VÅRA STORA KORT?

Vi har även tagit fram en upplaga bestående av stora kort (A4-storlek) som kan spelas med en hel klass samtidigt (på stående fot). Spelet går ut på att eleverna ska placera sig på en rad, från störst till minst klimatpåverkan. Läs mer via knappen nedan! 

Film från klimatworkshop med Passion for Climate som visar hur elever får spela Klimatkoll.

FÖRSLAG PÅ LEKTIONSUPPLÄGG

ÅRSKURS: 7-9, Gymnasiet
TID:
ca 50-60 min. Med fördjupning (punkt 5 & 6 nedan) – valfritt antal lektioner.
ÄMNEN:
Bi, Fy, Ge, Hkk, Sv, Tk, (Eng). Klimatkoll lämpar sig för ämnesövergripande samverkan.
MÅL:
Eleverna ska ha ökad förståelse för klimatutmaningen och hur olika aktiviteter i vår vardag påverkar klimatet.
MATERIAL OCH VERKTYG:
Du behöver ha Kortspelet Klimatkoll och använda bildspelet Koll på klimatet med Klimatkoll för att guida eleverna genom lektionen. Det är fördelaktigt om du själv satt dig in i spelreglerna innan lektionen så du kan hjälpa eleverna om frågor uppstår.

1. Gå igenom bildspelet: Koll på klimatet med Klimatkoll

Bildspelet leder dig igenom en lektion där du…
– fångar och lyfter elevernas tankar och känslor kring klimatutmaningen
– ger en kort introduktion till klimatutmaningen
– lär känna spelet Klimatkoll och spelreglerna

2. Spela Klimatkoll

a) Klassisk version. Se instruktioner i bildspelet.

b) Samarbetsversion. Varje bord (bestående av två lag) drar ett kort i taget från kortleken och kommer tillsammans överens om var på utsläppslinjen de ska placera kortet. Vilket bord lyckas placera ut flest kort innan de har lagt två kort fel?

3. Reflektera i helklass kring tankar som uppkom under spelet

4. Positiva trender

Avsluta lektionen med att ge några exempel på saker som händer runt om i världen (små eller stora, nära eller långt bort) som pekar på att klimatomställningen pågår. Låt eleverna vara med och fylla på med positiva exempel.

FÖRDJUPNING – BYGG PÅ LEKTIONEN MED…

5. …fördjupade genomgångar…

I bildspelet finns förslag på en kort genomgång av kolcykeln (och vanliga missuppfattningar kopplade till denna) samt en kort genomgång av hållbara livsstilar med en relaterad diskussionsfråga.

6. …och/eller fördjupande övningar

Välj bland våra ämnesövergripande och ämnesspecifika övningar (se nedan). De ämnesspecifika övningarna är läroplansanpassade enligt Lgr11 och Lgy11.

ÄMNESÖVERGRIPANDE ÖVNINGAR

1. Klimatvisionera
– Hur ser världen ut efter en lyckad klimatomställning och hur tog vi oss dit?

2. Kortens beräkningar
– Kolla på Klimatkolls beräkningsförklaringar tillsammans med eleverna. Detta tränar elevernas beräkningsskicklighet och förmåga att göra välinformerade val för att minska sin klimatpåverkan.

3. Beräkna dina egna kort
– I den här övningen får eleverna göra de uppskattningar och beräkningar som behövs för att få fram utsläppssiffran på valfritt kort. Övningen är baserad på utgåva 2021.

4. Spela Klimatkoll hemma
– I denna hemuppgift får eleverna ta med sig Klimatkoll hem och spela med sina familjer.

5. Kortförslag
– Låt eleverna fundera över vilken pryl eller aktivitet de skulle vilja veta klimatpåverkan för.

ÖVNINGAR FRÅN NATURSKYDDSFÖRENINGEN:

6. Bortom fossilsamhället
– Ett skolmaterial som tar ca tre lektioner att genomföra. Övningen syftar till att skapa diskussion och kreativitet kring klimatutmaningen och omställningen till ett fossilfritt samhälle.

7. Hur sker förändring?
– En övning där eleverna får identifiera och reflektera kring avgörande faktorer genom att läsa texter från både historien och framtiden, diskutera bilder och själva skriva om en förändring som skett. Övningen är utvecklad tillsammans med forskare vid Lunds universitet och 2047 Science Center.

8. Onödigaste prylen
– Vad är en onödig pryl? Varför tillverkas prylar som inte behövs? Hur påverkas naturresurser och människor? Vilka argument finns för och emot tillverkning och konsumtion av prylar? Det är frågor som eleverna får undersöka i den här övningen.

9. Följ T-shirten
– Här får eleverna följa tröjans väg från råvara till avfall, återanvändning eller återvinning och göra egna livscykelanalyser på textilier.

10. Podd om Parisavtalet
– Information om Parisavtalet med diskussionsfrågor och uppgifter, i samarbete med SO-rummet.

ÄMNESSPECIFIKA ÖVNINGAR

ÖVNING

PASSAR

KURS/ÄMNE

UNGEFÄRLIG TIDSÅTGÅNG

TYP AV

UPPGIFT

KLIMATSMART TEKNIKUTVECKLING

Teknik 1 (gy)

Teknik åk 7-9

30 min

Diskussion

DESIGNA ETT SNÅLSPOLANDE DUSCHMUNSTYCKE

Teknik 1 (gy)

Teknik åk 8-9

180 min

Projekt

ÄR NÄRPRODUCERAT ALLTID BÄST?

Naturkunskap 1b & 1a1 (gy)

Geografi 1 (gy)

Geografi åk 7-9

5 min

Diskussion

METAN OCH KOLDIOXID

Kemi 1 (gy)

Kemi åk 9

10 min

Diskussion

BATTERIER

Kemi 1 (gy)

15 min

Beräkning & diskussion

VINDKRAFT

Fysik 1 (gy)

60 min

Beräkning

ENERGIFORMER

Fysik 1 (gy)

Fysik åk 9

10 min

Diskussion

ENERGIÅTGÅNG FÖR ATT DUSCHA

Fysik 1 (gy)

90 min

Laboration, hemuppgift